beurswijsheden.nl

spreekwoorden, gezegdes, wetmatigheden, wetenswaardigheden, beleggingsstrategieën en beleggers-psychologie


Big mac Index
(update: 6-9-2011)

Google
 
Web www.hugovandermolen.nl

U bent nu hier: home - beurswijsheden.nl - opmaak

email uw commentaren, aanvullingen en suggesties aan de website auteur


Big Mac Index

Big Mac

Economen gebruiken vaak een populair product om de koopkrachtverschillen tussen landen te meten. Het tijdschrift The Economist begon in 1986 als grap met de Big Mac Index, die de prijzen van deze populaire hamburger in diverse landen vergeleek. Maar sindsdien wordt de index elk jaar opnieuw gepubliceerd. De Big Mac is in elk land een samenstel van kosten in het land zelf: 's lands loonkosten, vleeskosten, andere levensmiddelenkosten, gebouwen, energie etc. worden in de prijs van een Big Mac verdisconteerd en bovendien zorgt Mc Donalds er voor dat de hamburgerbroodjes overal precies dezelfde samenstelling hebben.

De Big Mac index is gebaseerd op de theorie van de "pricing-power parity (PPP)" tegenover de verschillende wisselkoersen. De prijs van een mandje goederen in verschillende landen zou dan gelijk zijn.

Bronnen:
Het Financiëele Dagblad, 22-1-2007


In China kost een McDonald's Big Mac anno 2010 gemiddeld slechts 14,5 yuan in Beijing en Shenzhen, het equivalent van circa $ 2,18 op de markt wisselkoersen. In Amerika koste die zelfde hamburger gemiddelde $ 3,71 dollar. Dat maakt de Chinese yuan een van de meest ondergewaardeerde valuta in onze Big Mac-index, die is gebaseerd op het idee van de koopkracht pariteit.

Big Mac index 2010
bron: Columbeurs, 2011 6-9- 2011


statistieken kunnen ook vrolijker worden weergegeven.........

Big Mac index 2010

2010 Big Mac index (bron: The Economist, 17-3-2010)


Je kunt ook vergelijken hoe lang je (anno 2009) in een land gemiddeld moet werken om een Big Mac te kunnen kopen.......

working time to afford a Big Mac
bron: Singaporeality, 10-9-2009

How many minutes to earn the price of a Big Mac?

The size of your pay packet may be important, but so is its purchasing power. Helpfully, a UBS report published this week offers a handy guide to how long it takes a worker on the average net wage to earn the price of a Big Mac in 73 cities. Fast-food junkies are best off in Chicago, Toronto and Tokyo, where it takes a mere 12 minutes at work to afford a Big Mac. By contrast, employees must toil for over two hours to earn enough for a burger fix in Mexico City, Jakarta and Nairobi (bron: Singaporeality, 10-9-2009)

Google
 
Web www.hugovandermolen.nl

copyright, 2006/7 e.v.: Dr. Hugo H. van der Molen; www.beurswijsheden.nl
Dit copyright zal strikt worden gehandhaafd en wie inbreuk maakt op dit recht kan gerechtelijk worden vervolgd. Gebruik van deze tekst zonder bronvermelding zou een gebrek aan waardering zijn voor het vele, vaak tijdrovende, werk en onderzoek dat schrijvers van dit soort artikelen veelal doen om hun hobby of werk meer inhoud te geven voor zichzelf en anderen. Bronvermelding wordt ook op prijs gesteld als u uw eigen tekst deels ontleent aan dit artikel.