HUGO VAN DER MOLEN'S 
    Scripophily site 
      a collection of
        historic bonds and shares
  
  
Dr. Hugo H. van der Molen -
    Wederikweg 114 - 9753 AE Haren, The Netherlands 
          Tel: +31 (0)50 534
            8795; Fax: +31 (0)50 534 0852; email: [email protected]
Beers N.V.
De  onderneming in zijn huidige vorm vindt zijn oorsprong in het importeurschap  voor Büssing bedrijfsauto's dat Adriaan Beers in 1915 verwierf. 
  Vanaf het begin  schatte de heer Beers het belang van een goede aftersales hoog in zodat naast  het leveren van chassis ook de levering van onderdelen grote aandacht kreeg. In  1923 werd het leveringsprogramma uitgebreid met het Franse merk Chenard Walker,  dat niet alleen vrachtauto's produceerde, maar ook personenauto's en tractoren.  Op de Bedrijfsauto-RAI van 1925 werden de Franse voertuigen voor het eerst op  een beurs getoond. De zaken liepen voorspoedig zodat het bedrijf al snel haar  intrek nam in een nieuw onderkomen met een werkplaats. De eerste werkplaats met  de naam Beers op de gevel was een feit. In de dertiger jaren verwierf Beers het  importeurschap voor de Amerikaanse Diamond T trucks. Onderwijl waren de  activiteiten voor de andere merken sterk teruggelopen. Eind jaren dertig bood  het bedrijf werk aan 47 medewerkers, waaronder alle vier de zoons van de heer Adriaan  Beers.
  
  1940-1945
  Gedurende de oorlog stagneerde uiteraard de import van het Amerikaanse  merk Diamond T, terwijl de bezetters een deel van de aanwezige chassisvoorraad  vorderde. Als gevolg van de schaarste in brandstof concentreerde Beers zich op  het ombouwen van de chassis naar een gasgenerator als aandrijving. Na de oorlog  kwamen de normale activiteiten weer gestaag op gang. Prioriteit was het terug  ombouwen van de gasgeneratoren naar de normale brandstof en het aanpassen van  de, meestal Diamond T, legertrucks naar vrachtauto's voor civiele toepassingen.  Van lieverlee kwam ook de reguliere import van Chenard Walker bestelauto's,  Chausson autobussen en Diamond T trucks weer op gang zodat de levering van  bedrijfsvoertuigen voor de wederopbouw van Nederland ook door Beers weer ter  hand genomen kon worden.
  
  Scania-Vabis
In 1946 presenteerde  Beers voor het eerst op een Nederlandse beurs een vrachtauto- en buschassis van  het Zweedse merk Scania-Vabis, resulterend in het importeursschap voor  Nederland. In het begin van de vijftiger jaren leverde Beers nog louter chassis  van Diamond T en Scania-Vabis en motorrijwielen van het merk Jawa; hoewel men  zo nu en dan met een zelf ontwikkeld product de markt probeerde te veroveren.  Een goed voorbeeld hiervan was de Beers Handyvan: een bestelwagenchassis met  voorwielaandrijving en een zeer lage laadvloer. In 1954 werd het 1000-ste  chassis Scania-Vabis afgeleverd. Aan het begin van de zestiger jaren nam de  afzet van Scania-Vabis chassis t.o.v. de andere merken zo'n vlucht dat besloten  werd om zich geheel op dit ene merk te concentreren. Later, in de zeventiger  jaren, is het Spaanse merk Ebro nog even in het assortiment opgenomen geweest,  maar dit bleek onvoldoende bij de Scania-producten aan te sluiten.
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto's, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie zo'n kleine 3.000 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is, met een capaciteit van 150 trucks per dag, de grootste Scaniafabriek ter wereld. De onderneming telt wereldwijd bijna 30.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. De omzet over 2005 bedroeg ruim 63 miljard Zweedse kronen (ruim 6,7 miljard Euro).
Momenteel is hier het volgende bewijs van aandeel te koop:
 
Beers N.V.
  's Gravenhage, 1996; Bewijs van aandeel aan toonder, groot Fl. 2; 
zeldzaam specimen van de Drukkerijen de Bussy Ellerman Harms bv te Amsterdam, afm. ca. 17 x 19 cm; prijs € 50.
You are here: home - scripophily - search by activity - automobiles - Beers